جالبترین های وب

در موضوعات مختلف

جالبترین های وب

در موضوعات مختلف

برنامه عربستان برای تخریب رواق‌های مسجدالحرام

مطاف خیلی شلوغ است. یک طواف که در نزدیکی دیوار کعبه پانزده تا بیست دقیقه طول می‌کشد، یک ساعت وقت می‌برد. بر اثر ازدحام زیاد در مطاف، جمعیت گاه متوقف می‌شود.

مطاف خیلی شلوغ است. یک طواف که در نزدیکی دیوار کعبه پانزده تا بیست دقیقه طول می‌کشد، یک ساعت وقت می‌برد. بر اثر ازدحام زیاد در مطاف، جمعیت گاه متوقف می‌شود.

 

غلامعلی رجایی در ادامه خاطرات سفر حج خود، از برنامه عربستان برای تخریب رواق‌های مسجدالحرام خبر داده و می‌نویسد:

از منبع موثقی ـ مهندس سیف‌اللهی که در امر مسکن حجاج غیرایرانی در حج امسال گزارش‌های خوبی برای بعثه تهیه کرد ـ شنیدم دولت عربستان از حالا دارد برای حج سال بعد برای تعداد 4.5 میلیون نفر زایر برنامه‌ریزی می‌کند و گفته می‌شود قصد دارد در یک عملیات سریع، همه رواق‌های پیرامون مسجدالحرام را خراب و به مطاف اضافه کند و بر این مبنا نماز و قرآن خواندن حجاج را در مطاف ممنوع اعلام خواهد کرد.

می‌گویند مطاف تا سال‌های بعد به سالن سعی صفا و مروه خواهد رسید و اگر این‌گونه باشد، شاید نیاز چندانی به طواف در طبقه سوم و به ویژه دوم نباشد. شعاع طواف در طبقه سوم آنقدر وسیع است که شاید هفت دور آن 1.5 تا دو ساعت طول بکشد و این حتی آدم‌های سالم را هم از پا درمی‌آورد.

خود من نماز واجب طواف و طواف نساء را که باید پشت مقام ابراهیم بخوانم، به دلیل انبوه طواف‌کنندگان در سی، چهل‌ متری آن خواندم که به سختی می‌شود گفت پشت مقام است، ولی چاره‌ای نبود و نیست...

مطاف خیلی شلوغ است. یک طواف که در نزدیکی دیوار کعبه پانزده تا بیست دقیقه طول می‌کشد، یک ساعت وقت می‌برد. بر اثر ازدحام زیاد در مطاف، جمعیت گاه متوقف می‌شود.

هنوز فتاوای برخی مراجع لزوم حتی الامکان طواف مابین خانه خدا و مقام ابراهیم است که چیزی در حد 13.5 متر است. به نظر می‌رسد برخی فتواها باید با وضعیت جدید حج و جمعیت حج کننده بازنگری جدی شوند.

مقام ابراهیم که پیشتر به دیوار کعبه چسبیده بود، حالا در چهارده متری آن است. کسی چه می‌داند شاید در آینده‌‌ای نزدیک جای مقام به صد متری کعبه منتقل شود و فتواها را به هم بریزد. بهتر است این قیدها از همین حالا برداشته شود. در رمی جمرات هم وضع همینطور است...

به عنوان یک مقلد، اطمینان دارم مراجع روشن و آگاه ما پیش از آن‌که وضعیت و تغییرات ایجاد شده توسط دولت آل سعود بر فتواهایشان تحمیل شود، مانند جواز طواف معلولان در طبقه دوم، بهتر است به داد مقلدان خود برسند و حج را از سختی‌هایی که بعضا در مناسک آن دیده می‌شود، آسان کنند و یقینا چنین خواهد شد... .

جوک‌سازی در حج!
در حج کمتر دیده‌ام حاجی‌ها ی ما که بیشتر مسن هستند، دست‌اندرکار ساختن جوک باشند، ولی از جوانترها گاه و بی‌گاه جوک‌های دست اولی شنیده می‌شد.

کسی می‌گفت: یکی از این زبان‌دان‌های ناشی تازه ‌وارد که وظیفه دارند با استفاده از تسلطی که به یک زبان خارجی حالا انگلیسی باشد یا عربی یا زبان دیگر با حجاج دیگر کشورها در حرم نبوی یا در مسجدالحرام، سر صحبت را باز کرده و زایر شکار شده مورد نظرخود را نسبت به مسایل ایران توجییه کنند.

در مسجدالحرام شکار مورد نظر! خود را درچند قدمی کعبه در حال عبادت و دعا دیده واز او در نخستین پرسش خود پرسیده: یا اخی سلام علیکم انت مسلم؟ - برادر سلام برشما. آیا شما مسلمان هستید؟ و او هاج و واج که این دیگر چه موجودی است که من را در چند قدمی کعبه در حال عبادت دیده و در عین حال از من می‌پرسد: برادر تو مسلمانی به این زایرزباندان افتخاری نگریسته بود!

دیگری هم تعریف می‌کرد که برایش یک پیام کوتاه از شیطان آمده که به او گفته: چقدر به شما بگم که اینقدر سر به سر من نذارید و من را سنگ نزنید. دیدید هرچه بیشتر به من سنگ زدید، من سال به سال هم درازتر شدم و هم پهن‌تر که اشاره به چند طبقه شدن محل شیطانها در منی بود که ازسه ستون کمتر از 1.5 متر مکعبی به سه دیوار نزدیک به هفتاد متری تبدیل شده‌ که حتی چند تریلر می‌توانند در کنار آنها دور بزنند...



منبع خبر:
تابناک

به نقل از شیعه نیوز

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد