جالبترین های وب

در موضوعات مختلف

جالبترین های وب

در موضوعات مختلف

لرزه‌های زمین لرزه چین ، کره زمین را دوبار دور زده است

توکیو- بررسی سازمان هواشناسی ژاپن نشان می‌دهد، لرزش‌های ناشی از زمین لرزه مرگبار روز دوشنبه هفته جاری در چین ، کره زمین را دو بار دور زده است .

براثر وقوع زمین لرزه پرقدرت ‪۸/۷)‬هفت و هشت دهم ) درجه ریشتری روز دوشنبه هفته جاری در استان سی چوان چین ، تاکنون مرگ بیش از ‪ ۲۰‬هزار نفر تایید شده و ‪ ۳۰‬هزار نفر دیگر زیر آوار و یا ناپدید هستند.

روزنامه ماینیچی روز جمعه به نقل از بررسی‌های بخش زلزله نگاری سازمان هواشناسی ژاپن گزارش داد: پس از وقوع زمین لرزه سی چوان ، این سازمان توانست حرکت لرزش‌های آن در هنگام دور زدن نوار کره زمین را به ثبت برساند.

به گزارش ایرنا به نقل از ماینچی ، دستگاه‌های حساس لرزه نگاری ژاپن پس از وقوع زمین لرزه توانسته‌اند با فاصله حدود دو ساعت و نیم ، حرکت نخست و دوم لرزش‌های آن که در حال حرکت بر روی نوار کره زمین بودند ، در زیر خاک ژاپن را به ثبت رساندند.

دست اندرکاران ژاپنی می‌گویند، به علت کم عمق بودن مرکز زمین لرزه سی چوان ، انرژی فراوانی از آن خارج شده است .

به گفته آنها، انرژی خارجی شده از زمین لرزه‌هایی که دارای امواج بلند هستند به آسانی ضعیف نمی‌شوند و به همین دلیل لرزش‌های آنها دور کره زمین می‌چرخند.

بررسی زلزله شناسان ژاپنی دانشگاه توکیو نیز نشان می‌دهد،انرژی خارج شده از زمین لرزه سی چوان ، حدود ‪ ۳۲‬برابر انرژی زمین لرزه مرگبار هانشین در ژاپن بوده است .

زمین لرزه هانشین که در سال ‪ ۱۹۹۵‬میلادی با قدرت ‪ ۲/۷‬درجه ریشتر شهر ‪ ۵/۱‬میلیون نفری کوبه را بشدت تکان داد، با بیش از شش هزار کشته ، مرگبارترین زمین لرزه در ژاپن در چند دهه اخیر بوده است .

منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد